• Flitsfotografie! Starten met flitsen uitgelegd.

    2 april 2014

    Bron: Marcel Wiegerink Fotoclub.nl

    Bijna iedereen heeft een ingebouwde flitser op zijn camera en de wat serieuzere fotograaf is al snel in het bezit van een (externe) reportage-flitser. In praktijk blijkt dat veel mensen niet  flitsen omdat ze gehoord hebben dat  dat niet mooi is of omdat ze simpelweg bang zijn om de flitser te gebruiken. Als je de vraag stelt wanneer je de flitser gebruikt is het antwoord meestal; “Als het te donker is om een foto te maken”. Om te voorkomen dat je rode ogen, harde schaduwen, een te bleke huid en een te donkere achtergrond krijgt is het handig als je weet wanneer en hoe je de flitser kunt gebruiken zodat je meer controle hebt over je flitslicht en het omgevingslicht.

    Waarvoor kun je flitslicht gebruiken?

    Met een flitser kun je de bestaande licht-situatie naar je hand zetten en heb je meer controle over het licht op je onderwerp en de achtergrond waar je onderwerp voor staat. Flitslicht kan je ook gebruiken als er te weinig licht is, als een extra lichtbron of bijvoorbeeld voor het invullen van donkeren plekken of om kleuren te versterken. Ook buiten bij zonlicht kun je goed gebruik maken van je flitser, je kunt dan je flitser gebruiken om harde contrasten in bijvoorbeeld gezichten te verminderen.

    Wat is een goede flitser en waar moet ik opletten ?

    Zoals vaker geldt, hoe duurder de reportageflitser des te meer functies en mogelijkheden je met de flitser hebt. De vraag is alleen of dit wel binnen je budget past en of je ook daadwerkelijk alle functies nodig hebt die de duurdere reportageflitsers bieden. Als je zo af en toe een keer een flitser gebruikt bijvoorbeeld tijdens je vakantie of voor een leuke foto voor je eigen feestjes en partijen dan kan je prima volstaan met een eenvoudig en goedkoop model flitser. Ben je wat serieuzer met fotografie bezig als amateur of als professional dan is het verstandig om wat meer te investeren in een goede reportageflitser met meer mogelijkheden.

    Zorg er in elk geval voor dat je de flitskop kan draaien zodat je gemakkelijk indirect kan flitsen via een muur of het plafond. Een flitser met behoorlijk wat vermogen geeft je meer mogelijkheden. Om snelle sluitertijden, bijvoorbeeld als je te maken krijgt met tegenlicht, te kunnen halen is het handig als je flitser is uitgerust met een highspeed flits-functie. Verder kun je denken aan draadloos flitsen zodat je de flitser van de camera kan halen. En natuurlijk dat je gebruik kan maken van flitsen op het eerste en tweede gordijn.

    Hoe begin ik met flitsen ?

    Als je voor het eerst aan de slag gaat met reportageflitser is het handig en misschien wel een must om het een en ander te weten te komen over de termen en het aantal mogelijkheden. Zorg dus dat je de antwoorden op de volgende vragen weet zodat je het flitsen makkelijker onder controle kan krijgen.

    Wat is een richtgetal ?

    De lichtopbrengst van je flitser wordt aangegeven met een richtgetal wat vaak ook in het typenummer van de flitser is verwerkt. Hoe hoger het richtgetal des te meer lichtopbrengst je flitser heeft.
    De afstand die je flitser kan bereiken neemt toe bij een groot diafragma of bij een hogere ISO-waarde. Let er wel op dat de omstandigheden altijd anders zullen zijn en dat het richtgetal van je flitser slechts een gemiddelde indicatie is. Als je bijvoorbeeld binnen in je huiskamer flitst dan zal je merken dat het licht via het plafond en de muren gereflecteerd wordt waardoor er meer licht op je onderwerp valt dan als je dat buiten doet.

    Wat is TTL ?

    TTL staat voor; Through The Lens hierbij meet de camera het licht door de lens. Als de camera een foto in combinatie met je flitser, wordt de hoeveelheid licht die terugkaatst wordt vanaf het onderwerp in de camera gemeten terwijl de sluiter open staat. Wanneer de camera een correcte belichting heeft gemeten zal de flitser worden uitgeschakeld. De hoeveelheid flitslicht wordt op deze manier dus automatisch geregeld.

    Het kan zijn dat op jouw flitser E-TTL of I-TTL vermeld staat. Hiermee kun je nog betere resultaten bereiken doordat er vooraf een korte flits afgaat om te meten hoeveel flitslicht je nodig hebt. Op deze manier ontstaat er een goede balans tussen je onderwerp en de achtergrond. Als je niet tevreden bent met het resultaat wat je krijgt met TTL of E-TTL dan kan je dit nog bijstellen met flitscompensatie en belichtingscompensatie.

    Wat is flitscompensatie ?

    Zoals je gelezen hebt kan je het flitslicht dat op je onderwerp valt (min of meer) apart beïnvloeden van de achtergrond waar het onderwerp voor staat. Als je niet tevreden bent over de hoeveelheid flitslicht die met de “standaard meting” TTL of E-TTL belichting wordt gegeven dan kan je dat gaan beïnvloeden met de flitscompensatie. Met de flitscompensatie kan je de hoeveelheid flitslicht plussen en minnen. Op deze manier kan je dus minder of juist meer flitslicht toevoegen aan je onderwerp. Je kan dit vanuit je camera aanpassen of als je flitser niet communiceert met je camera dan kan je dat op de flitser zelf aanpassen.  Je zult zien dat de achtergrond min of meer gelijk blijft maar dat het onderwerp lichter of donkerder wordt.

    Wat is belichtingscompensatie ?

    Naast flits-compensatie heb je ook nog belichtingscompensatie. Hiermee kun je de belichting van de achtergrond beïnvloeden. Als je de belichtingscompensatie verhoogd met bij voorbeeld 1 stop dan zul je zien dat de achtergrond lichter wordt en andersom wordt de achtergrond donkerder. De belichting van het onderwerp blijft ongeveer hetzelfde.

    Indirect flitsen

    Als je een flitser op je camera gebruikt kan het zijn dat je snel last hebt van vlak en hard licht. Door de kop van je flitser te kantelen kun je het plafond gebruiken om het flitslicht te reflecteren. Dit noemen we indirect flitsen. Doordat je het oppervlak van je lichtbron vergroot wordt het licht zachter en de slagschaduw verdwijnt. Er zijn wel een aantal punten waar je op mag letten, als het plafond een kleur heeft zal het licht deze kleur aannemen. Daarnaast wordt de afstand van het licht tot het onderwerp vergroot en zul je merken dat je wellicht het vermogen van je flitser moet opvoeren.

    Synchronisatietijd

    Doordat de spiegelreflex camera gebruik maakt van een spleetsluiter zijn er beperkingen in de sluitertijd die je kunt gebruiken. Bij de meeste camera’s ligt deze tussen de 1/200-1/250...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1738 keer bekeken

  • Review: Nikon D610

    30 november 2013

    Bron:

    Vorig jaar introduceerde Nikon de Nikon D600. Een fullframe sensor in een relatief betaalbare body. De adviesverkoopprijs werd toen ingezet op € 2149,-, bijna € 1000,- minder dan zijn grote broer de Nikon D800. Inmiddels zijn de prijzen gezakt naar ongeveer € 1460,- voor alleen de body. Fullframe is niet goedkoop.

    Fullframe

    Fullframe heeft namelijk veel voordelen. De sensor is even groot als de vorige film, ongeveer 1,5x zo groot als in de meeste instapspiegelreflexen. Dit heeft als voordeel dat je veel meer scherpte en minder ruis hebt. Zo haal je ook bij hogere isowaardes een veel hogere kwaliteit. Misschien een nog wel belangrijker voordeel is dat je met een open diafragma een heel beperkte scherptediepte krijgt. Zo springt een portret er door de mooie onscherpe achtergrond nog opvallender uit. De nieuwe Nikon D610 heeft dezelfde sensor als in de Nikon D600. Wij beoordeelden al eerder de beeldkwaliteit in jpg bij lage iso erg goed is. Ook bij de echt hoge waardes laten de testopnames in jpg weinig ruis zien. Wel maakt de ruisonderdrukking in de standaardinstelling de opnames wat zacht. De beeldprocessor is ook hetzelfde gebleven al perst hij er nu 6 beelden per seconde uit in plaats van de 5,5 seconden bij de Nikon D600.

    Sluiter

    De grote verandering is een nieuwe sluiter. Na de introductie van de Nikon D600 verschenen er namelijk snel verhalen op het internet van stof op de sensor. Die verhalen ontstonden ook na het verschijnen van de Nikon D800 maar werden opgelost met een nieuwe lading. In dit geval is de Nikon D610 verschenen. Daarbij is een nieuwe stand gevoegd voor serieopnamen namelijk Stil ontspannen. Dit zou inhouden dat de camera heel stil opnames maakt. In deze stand is de camera wel weer iets langer naar maximaal 3 beelden per seconde. Het Stil Ontspannen is inderdaad iets stiller maar verwacht geen wonderen.

    Autofocus

    De autofocus van de D610 is ook hetzelfde gebleven, en dat is met 39 ijkpunten snel en nauwkeurig. We blijven het jammer vinden dat de alle AF-scherpstelpunten zich voornamelijk in het centrum van het beeldbevinden. Dat is een nadeel als je snel bewegende onderwerpen buiten het centrum van je compositie fotografeert. De filmkwaliteit is, net als de D800, volwassen. Ook in de Nikon D610 heeft stereo audio in- en uitgangen zodat dat mooie geluid ook nog eens beter in de gaten kunt houden.

    Creatieve filters

    De Nikon D610 is de stap tussen de instapcamera's en de professionele camera's. Je kunt heel veel op de body instellen zodat je niet steeds het menu hoeft in te duiken. Ook heeft de camera twee SD-slots waardoor je direct kunt back-uppen of bijvoorbeeld doorfotograferen tijdens een belangrijke sportwedstrijd. Verder zitten er wel een hoop creatieve filters in de camera zoals HDR en kun je gemaakte foto's ook direct bewerken in je camera. Het HDR kun je instellen voor 1 foto of standaard aan zetten. Ook kun je het iets tweaken naar eigen smaak. Er zit geen wifi in de camera dus je kunt ze niet direct delen. Daarvoor kun je de optionele wifi-aansluiting bij kopen.

    Prijs

    De adviesprijs van de Nikon D610 is goedkoper ingezet dan zijn voorganger op € 1969,-. Naast de andere interessante camera's die onlangs zijn uitgebracht met een fullframe sensor blijven wij geloven dat fullframe de trend wordt de komende jaren. Denk daar aan als je lenzen wilt kopen.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 677 keer bekeken